Studentski projekat hibridnog vozila Hermes

 

Studentski projekat hibridnog vozila Hermes

DSC_8281

Slika 1. Hermes hibridno vozilo

Opis i cilj projekta Hermes

          HERMES (Hibridno edukativno rekuperativno moto električno studentsko) vozilo je namenjeno za edukaciju mladih.

  1. Ideja je da Hermes bude prvo vozilo sa kojim bi se omladina susrela, vozilo koje bi im približilo princip upravljanja putničkim vozilom.
  1. Druga svrha Hermesa je da upozna omladinu sa konceptom hibridnog vozila zbog upotrebe elektromotora za prednji pogon i SUS motora za zadnji pogon.
  2. Modularno vozilo – Ostvarena je vijčana veza između modula (prednjeg, srednjeg i zadnjeg) kako bi se u budućnosti lako izvršila modifikacija određenog segmenta.

 

IMG-fcb032ca3096a75a0ae1d62e7dbe22e2-V

Slika 2. CAD model Hermes vozila

Karakteristike vozila

  • Pogon:

Elektromotori u prednjim točkovima snage po 1 kW,

Benzinski motor SUS zapremine 250 ccm, snage 16 hp koji pogoni pogoni zadnje točkove.

  • Prenosni sistem:

Manuelni 4+1 sekvent reduktor,

Lančani prenos od reduktora do diferencijala zadnje osovine,

Diferencijal za raspodelu snage na levi i desni zadnji točak.

  • Šasija:

Bešavne čelične cevi Ø 21,3 mm, debljina zida 2,6 mm.

3 segmenta – prednji, srednji i zadnji deo.

  • Kočioni sistem:

Disk kočnice na sva četiri točka.

  • Elektro sistem:

Dva kontrolera za elektromotore u prednjim točkovima,

Akumulator kapaciteta 155 Ah kao baterija za elektromotore.

Prvi koraci

          Na ideju o studentskom vozilu smo došli uz pomoć našeg mentora doc. dr Borisa Stojića. Na osnovu nekoliko predloga se formirala celina koju danas zovemo Hermes hibridno vozilo.

          Za SUS agregat je iskorišćen motor od kvada, dok su elektromotori dobijeni u saradnji sa Departmanom za energetiku, elektroniku i telekomunikacije.

IMG-4c4961eb3f30258958310cd3ce43cfee-V

Slika 3. Kvad

         Sistem upravljanja i sistem oslanjanja i kočenja zadnje osovine uzet je sa vozila Yugo 55, dok je sistem kočenja i oslanjanja prednje osovine dobijen u saradnji sa Departmanom za energetiku, elektroniku i telekomunikacije.

IMG-1fb307c39b710b6095d1cfa1b6506ffc-V

Slika 4. Komponente oslanjanja i prenosa snage

Razvoj vozila

Prilikom projektovanja vozila, korišćen je CAD softver Autodesk Inventor:

 

IMG-61cc322eaef9ab9ad06a26ba62d42c1b-V

Slika 5. Prvobitni model šasije

          Takođe, korišćen je i CAD softver Catia V5:

 

IMG-e2f186cb6c3dc29f27056869828c11cb-V

Slika 7. Model oslanjanja i upravljanja

Rad na vozilu u Laboratoriji za motorna vozila

          Prvi deo rada na vozilu je obavljen u Laboratoriji za motorna vozila na Mašinskom institutu Fakulteta tehničkih nauka. Taj deo je obuhvatio pripremu delova:

IMG-2320d1ed7b233d10b497439e74618118-V

Slika 8. Priprema delova

             Takođe, kompletno projektovanje je odrađeno u Laboratoriji.

IMG-6e08e57608957b5c1e41c222ef781eeb-VSlika 9. Model prednjeg dela vozila

          Menjač je potpuno inoviran. Ostvarena je veza između ručice menjača i izlaznog vratila menjača preko sajli. Na ručici menjača se nalazi torziona opruga koja vraća ručicu u neutralan položaj.

Menjac

Slika 10. Tehnički crtež ručice menjača

Rad na vozilu u radionici Servisa BIM

          Veliku zahvalnost dugujemo firmi Servis BIM d.o.o. koja nam je omogućila da koristimo njene kapacitete prilikom izrade Hermes vozila.

IMG-6704520c4d8d757a8aa41c48e941f54c-V

Slika 11. Šasija vozila

IMG-1a8d1ea45c1c9def303ed7e7fb0e771c-V

Slika 12. Delimično završeno vozilo

Finalni radovi u Laboratoriji za motorna vozila

          Pošto se došlo do finalnih detalja na vozilu, vratili smo se u Laboratoriju za motorna vozila gde smo skratili zadnji deo za 60 cm, prepravili srednji deo, prepravili sajle, postavili držače kontrolera i akumulatora, sigurnosne pojaseve i zavarili preostale spojeve. Takođe, potpuno je ofarbana konstrukcija i svi podsistemi su ofarbani u različite boje.

IMG-30e9c8670dfacefae34325e4999d21de-V

Slika 13. Korigovanje zadnjeg dela vozila

IMG-285f96fcba164bb38f9d45e9c76ee745-V

Slika 14. Zavarivanje zadnjeg dela vozila za spojnu pločicu

           Morali smo da koristimo dizalicu u laboratoriji kako bi se zavarili spojevi sa donje strane vozila. Nije bilo jednostavno ostvariti zavare iznad glave.

IMG-c1c6b307e7a4125e47bffa931ccf111e-V

Slika 15. Zavarivanje spojeva sa donje strane vozila

10

Slika 16. Izgled vozila

Elektrifikacija vozila

        Da bi se potpuno osposobilo vozilo, bilo je potrebno da se nabave baterije za elektromotore i odgovarajući punjač. Nabavljene su polutrakcione NBA baterije pojedinačnog kapaciteta 50Ah.

 

1

Slika 17. NBA baterije

         Takođe, nabavljen je punjač koji može da puni redno povezane baterije.

2

Slika 18. Punjač za baterije

         Postavljena su svetla na vozilo. Takođe, postavljeni su senzori za merenje brzine kretanja vozila, broja obrtaja motora SUS i povezana je kontrolna tabla sa senzorima i davačem položaja menjača.3

 Slika 19. Prednja svetla na vozilu

4 Slika 20. Kontrolna tabla

Učesnici na projektu

Na projektu su učestvovali studenti Departmana za mehanizaciju i konstrukciono mašinstvo generacije 2013:

  • Nikola Ilanković – project manager,
  • Srđan Savić – glavni projektant,
  • Žarko Jelovac – projektant oslanjanja i upravljanja,
  • Stefan Jocović – projektant šasije i ergonomije,
  • Nikola Crnogorac – projektant pogona i prenosa snage,
  • Nikola Tepavac – projektant elekrifikacije vozila,
  • Nikola Lipovina – koordinator operacija.

          Svega ovog ne bi bilo bez našeg mentora koji je uvek verovao u nas i bio spreman da nam pomogne kad god bismo se susreli sa preprekama doc. dr Borisa Stojića.

5

Slika 21. Hermes tim (Stoje s leva: Srđan Savić, Žarko Jelovac, Nikola Tepavac i Stefan Jocović. Sede s leva: doc. dr Boris Stojić i Nikola Ilanković)

Zahvalnost

       Firma BIM nam je omogućila da, osim korišćenja njihovih kapaciteta, vežbamo zavarivanje, sečenje, savijanje i bušenje materijala. Rad sa njihovim majstorima nam je bio od velikog značaja jer smo bili u prilici da stečeno znanje na fakultetu proširimo i da se upoznamo sa praktičnim radom koji nam je manjkao tokom studija.

image957

Slika 22. Logo firme BIM

        Punjač za baterije smo dobili od firme Midmas iz Bačke Topole. Bez njihove donacije ne bismo bili u prilici da završimo vozilo.

6

Slika 23. Logo firme Midmas

         Veliku zahvalnost dugujemo našem prijatelju Nemanji Josiću, Klivlend, Ohajo, SAD koji nam je poslao donaciju sa kojom smo uspeli da nabavimo baterije od firme Andreja Temerin koja nam je dala popust od 25% na baterije.

 7

Slika 24. Logo firme Andreja

           Šlep služba Toma 021 nam je pomogla nekoliko puta kada je trebalo prebaciti vozilo sa jedne lokacije na drugu.

 

      Firma IDAS nam je uradila komplikovanu obradu lančanika i bez koje ne bi bilo moguće kompletirati vozilo.

logo

Slika 25. Logo firme IDAS

            Garaža 021 nam je uradila servis motora SUS i ponovo povezala kompletnu elektriku motora. Ovim putem se zahvaljujemo Denciju i njegovom timu.

10919

Slika 26. Logo firme Garaža 021

           Kompanija Tehnolink nam je donirala akumulator starter od 45 Ah, kao I neke potrošne komponente poput reznih ploča, brusnih lepeza, bužira, limova itd.

 

8

Slika 27. Logo firme Tehnolink

Servis Cubi je u saranji sa Garažom 021 odradio prepravku motora SUS.

9

Slika 28. Logo servisa Cubi

          Većinu delova smo nabavili iz prodavnice autodelova Auto Žeki NS i ovom prilikom se zahvaljujemo Đuki i njegovom timu.

Kontak

  • Kontak email doc. dr Borisa Stojića:                  borastojic@gmail.com
  • Kontak email Nikole Ilankovića:                             ilankovic@uns.ac.rs
  • Kontak telefon Nikole Ilankovića:                                        0631815275

Vrh stranice