Pronalazak – dizel agregati uskoro bez emisije azotnih oksida

              Britanski istraživački tim sa Univerziteta Lafborou u Lesterširu (Loughborough University in Leicestershire), tvrdi da je pronašao način kako da smanji, pa čak i potpuno eliminiše emisije opasnih azotnih oksida, koje nastaju kao posledica sagorevanja nafte tokom rada dizel agregata. Tim naučnika smatra, da uz punu podršku, ovu tehnologiju mogu da komercijalizuju u roku od samo dve godine. Pod punom podrškom, vrlo je verovatno da se podrazumeva finansijska injekcija, kako bi se proces zaokružio, a sistem prečišćavanja izduvnih gasova našao na tržištu.

              Sistem je nazvan ACCT, kao skraćenica od ammonia creation and conversion technology, odnosno stvaranje amonijaka i tehnologija konverzije. Ovaj sistem konvertuje AdBlue tečnost, koja je sastavni deo savremene SCR tehnologije prečiščavanja izduvnih gasova dizel motora, u rastvor bogat amonijakom koji razdvaja okside od azota, ostavljajući na taj način, kao posledicu sagorevanja, bezopasne azot i vodu.  Veoma bitno je i to što ACCT sistem funkcioniše i pri niskim temperaturama, za razliku od AdBlue rešenja kojem je potrebna radna temperature agregata, kako bi radio ispravno.

              Izveštaji sa preliminarnih ispitivanja, obavljenih na Škoda vozilima koja služe u taksi službi, pokazali su da je čak 98% azotnih oksida neutralisano. Koliki je ovo naučni proboj, možda najbolje govori činjenica da sadašnja najsavremenija tehnologija omogućava da se 60% azotnih oksida spreči da dođu u atmosferu.

Profesor Grejem Hergrejv, koji je jedan od rukovodilaca istraživanja, kaže da su azotni oksidi samo prvi korak. “Azotni oksidi su ozbiljan problem,” rekao je, “ali je to lokacijski veoma ograničen problem. Pogađa samo gradske sredine sa jakim intenzitetom saobraćaja. Poenta je da ako rešimo taj problem, otvara nam se mogućnost da drastično smanjimo i CO2, a što je ekstremno važno bez obzira na lokaciju na planeti.” Ono što je profesor hteo da kaže, utemeljeno je na premisi da dizel agregati, u poređenju sa benzinskim, emituju znatno manje ugljen dioksida.

Istraživači navode spremnost i želju za sklapanjem partnerstva sa kompanijama koje su već angažovane u ovoj oblasti, kako bi se proces komercijalizacije završio što pre.

Rezultati ovog istraživanja se idealno uklapaju u vremensku liniju međunarodnih dešavanja koja karakterišu najavljene zabrane upotrebe dizel agregata u nekim gradovima ili centralnim gradskim zonama. Rim, Pariz, Madrid, Meksiko siti i Atina planiraju zabranu dizela.

(www.autorepublika.com)